Een zakelijke lening afsluiten bij ABN AMRO? Dan doe je er goed aan eerst onderstaande informatie te lezen. Zo weet je als ondernemer welke producten ABN AMRO aanbiedt voor ondernemers, wat de voordelen en nadelen zijn en welke idealen deze bank nastreeft. Het Het huidige ABN AMRO bestaat sinds 2010, met de Staat der Nederlanden als oprichter. Het is een samenvoeging van het voormalige Fortis en het voormalige ABN AMRO Holding N.V.
Missie van ABN AMRO
ABN AMRO gelooft dat ondernemen niet iets is wat je alleen doet, maar samen. De bank wil een partner zijn in ondernemen en ondernemers verder helpen met oplossingen die verder gaan dan alleen bankproducten. Natuurlijk kunnen ondernemers een zakelijke lening of een zakelijk krediet aanvragen, maar de bank staat er ook voor open om te helpen bij het verbeteren van de cybersecurity van het bedrijf, om slimme verduurzaming in te zetten of om de bedrijfsvoering te optimaliseren.
Deze bank wil dé sectorbank voor zakelijk bankieren zijn. Of het nu gaat om een zakelijke lening, zakelijk krediet, financial lease of om het afnemen van een zakelijke rekening.
Soorten leningen
ABN AMRO heeft verschillende soorten leningen en financieringen klaarstaan. Het meest opvallende is dat bepaalde leningen worden uitbesteed aan een dochteronderneming: New10. In de meeste gevallen zullen ondernemers dus niet direct bij ABN AMRO een lening afsluiten, maar bij New10.
Zakelijke lening New10
New10 is het dochterbedrijf van ABN AMRO. Ondernemers met een leenbehoefte van 5000 euro tot 250.000 euro, kunnen hier terecht. De looptijd bedraagt maximaal 5 jaar. Hetgeen waarvoor de lening wordt afgesloten, kan tot 100% gefinancierd worden. Het is mogelijk om kosteloos extra af te lossen. Tijdens de looptijd geldt een vaste rente.
Zakelijke lening ABN AMRO
Het verschil tussen een zakelijke lening van New10 en een zakelijke lening van ABN AMRO is het startbedrag. Met een zakelijke lening van ABN AMRO financiert de ondernemer een langlopende investering voor het bedrijf. ABN AMRO stelt de lening in één keer of in delen beschikbaar. Het minimale leenbedrag bedraagt 250.000 euro. De looptijd varieert van één tot twintig jaar. Er kan gekozen voor een vaste of een variabele rente tijdens de looptijd.
Zakelijk krediet
Bij een zakelijk krediet zet ABN AMRO een geldbedrag klaar voor de onderneming. De ondernemer bepaalt zelf hoeveel geld hij of zij opneemt en wanneer dit wenselijk is. Het leenbedrag is minimaal 5000 euro en maximaal 250.000 euro. Geld dat is terugbetaald, kan met dit krediet opnieuw worden opgenomen. Zo beschikt de ondernemer direct over extra werkkapitaal. Voor een zakelijk krediet geldt een vaste rente tijdens de looptijd.
Zakelijke lease
Met zakelijke lease investeert de ondernemer niet in één keer, maar aan de hand van een vast bedrag per maand. Zo kun je werkkapitaal vrijhouden voor andere zaken. Het leenbedrag is minimaal 5000 euro, met een looptijd van minimaal 12 maanden. Met zakelijke lease kunnen bedrijfsmiddelen in zijn geheel worden gefinancierd. De ondernemer betaalt in vaste, maandelijkse termijnen.
Voor- en nadelen van ABN AMRO
Een zakelijke lening afsluiten bij ABN AMRO heeft voordelen en nadelen. Laten we de voordelen en de nadelen eens tegenover elkaar zetten.
Voordelen
- De rente staat de hele looptijd vast: dat zorgt voor meer zekerheid over de rentelasten;
- Aan het eind van de looptijd is de lening en rente volledig terugbetaald
- Mogelijkheid tot kosteloos extra aflossen;
- Mogelijkheid om te lenen bij New10, een product van ABN AMRO.
Nadelen
- Afbetalen per maand of kwartaal. De ondernemer betaalt dus niet alleen de rente;
- Bij een zakelijke lening kan geld dat al is terugbetaald niet nogmaals opgenomen worden;
- Zekerheden verplicht: onderpand, hoofdelijke aansprakelijkheid of een persoonlijke borg;
- Alleen voor bestaande zakelijke klanten van ABN AMRO;
- Ondernemingsplan verplicht.
Aanvraagproces bij ABN AMRO
Wie minder dan 250.000 euro wil lenen, kan de zakelijke lening online aanvragen bij ABN AMRO. Om de aanvraag af te ronden, moeten vijf stappen worden gezet. We leggen de stappen één voor één uit.
- Een account aanmaken
Als eerst maakt de ondernemer een account aan bij ABN AMRO. Wie al eens eerder een lening bij de bank heeft aangevraagd, of al een (zakelijke) rekening bij de bank heeft, kan dit account gebruiken om in te loggen. Na het inloggen dirigeert het scherm de aanvrager door het aanvraagproces. - Gegevens aanleveren
Om te bepalen wat voor soort lening bij de onderneming past, en hoeveel geld de onderneming kan lenen, is het noodzakelijk bij- en afgeschreven te uploaden. Ook vraagt ABN AMRO om de jaarrekening. Startende ondernemers hebben mogelijk nog geen jaarrekening. Dan kan deze vervangen worden door een ondernemingsplan en een prognose. - Aanbod ontvangen
Na het sturen van de eerste noodzakelijke gegevens, gaat ABN AMRO rekenen. Uit een berekening zal blijken hoeveel de ondernemer zakelijk kan lenen en tegen welke kosten. ABN AMRO stuurt een passend aanbod, afgestemd op de situatie van de ondernemer. Wanneer je hiermee akkoord gaat, zal de bank vragen om nog enkele gegevens. - Aanvullende documenten aanleveren
ABN AMRO vraagt om aanvullende gegevens. Deze gegevens zijn noodzakelijk om bijvoorbeeld te bepalen of de ondernemer de kosten van de financiering wel kan dragen. Door de gevraagde gegevens op te sturen, kan ABN AMRO een beoordeling uitvoeren. Stuur de gegevens op om de aanvraag af te maken. Deze gegevens zijn bijvoorbeeld een definitieve jaarrekening van vorig jaar, een bankafschrift van de zakelijke rekening van de laatste maand, eventueel een aangifte inkomstenbelasting of een offerte voor de aanschaf van machines. - Beoordeling en storting lening
Bij de laatste stap beoordeelt ABN AMRO de aanvraag voor de zakelijke lening. Om de aanvraag af te ronden, moeten ondernemers zichzelf identificeren via hun eigen bank. Het contract voor de lening wordt niet meer op kantoor getekend, maar online via iDIN. De ondernemer bepaalt zelf de begindatum voor het zakelijk krediet of voor de lening.
Wie meer dan 250.000 euro wil lenen, kan dit niet online regelen. Hiervoor is een afspraak op kantoor noodzakelijk.
Veelgestelde vragen over zakelijk lenen bij ABN AMRO
Ja, startende ondernemers kunnen een zakelijke lening afsluiten bij ABN AMRO. De bank verstaat onder ‘startende ondernemers’: een ondernemer die korter dan een jaar ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Een ondernemingsplan is benodigd om een aanvraag te kunnen doen.
Kiezen voor ABN AMRO of New10?In principe heeft de ondernemer geen keuze tussen ABN AMRO en New10. Leningen onder de 250.000 euro worden standaard bij New10 ondergebracht. New10 is de dochteronderneming van ABN AMRO, voor de zakelijke markt. Leningen boven de 250.000 euro worden wel bij ABN AMRO zelf ondergebracht, maar kunnen niet online worden afgesloten.
Kan ik zakelijk lenen bij ABN AMRO?Ja, ABN AMRO biedt talloze oplossingen om zakelijk te lenen. Zo kan er een lening, maar ook een zakelijk krediet of zakelijke lease worden afgesloten. Dit gebeurt via de dochteronderneming New10. Met New10 richt ABN AMRO zich op ondernemers die op zoek zijn naar een financiering.
Kan ik als zzp’er lenen bij ABN AMRO?Ja, je kunt als zzp’er lenen bij ABN AMRO. De bank ziet een zzp’er gewoon als een volwaardig ondernemer. Je kunt dus gewoon kiezen voor de producten die ook voor andere bedrijven worden aangeboden. Daarnaast biedt de bank extra mogelijkheden aan voor een persoonlijke lening als zzp’er of om een hypotheek af te sluiten als zzp’er. De bank vraagt wel om jaarcijfers en de opgaven inkomstenbelasting van de laatste 2 jaar.
Hoeveel maximaal zakelijk lenen bij ABN AMRO?Bij New10, het dochterbedrijf van ABN AMRO, kunnen ondernemers maximaal 250.000 euro aanvragen voor een zakelijke lening, een krediet of zakelijke lease. Bij ABN AMRO zelf kan een zakelijke lening vanaf 250.000 euro worden aangevraagd. De aanvraag voor bedragen boven de 250.000 euro geschiedt niet online, maar op kantoor van de bank, met een persoonlijk gesprek. Wie minder dan 250.000 euro nodig heeft, kan online een aanvraag indienen bij New10.